CATATAN POPULAR

Isnin, 29 Oktober 2012

Aidil Adha_2012

26/10/2012 hari Jumaat....

Seperti biasa, bangun pagi2 kejutkan En.Zali dan Akid tuk bersiap2 gi solat sunat raya kat surau dekat umah kami. Sib baik dah warning awal2 semalam, kalau x liat juge nak bangun tu...

Pagi tu aku x delah bizi sangat sebab baju pun dah iron awal2 ,ketupat rendang pun dah ready dr semalam,lega.... Aku pun x de lah sediakan bnyk menu sbb x sempat + x larat, mana nak melayan karenah anak2 kecik lagi... Yg penting rendang n kuah kacang peberet akid ready... (Kalau x ,sibuk tanye "nape x buat?...").

Sementara nunggu En Zali dan Akid balik dr surau, aku pun siapkanlah anak2 aku yg duorg lagi tu...Dah siap ensem2, yg tecik tu nak tido plak..K lah aku pun tidokan dia. X lama tu diorg pun balik dr surau dan siap2 plak nak gi gotong-royong KORBAN.
"Gaya seorang penyembelih ..."


Tinggallah aku melayan si kakak yg asyik bertanya "bila nak pedi raya?..." . 

Dah boring menunggu...Ini lah aksi2 si kakak


   Menyanyi....


Berposing...

dan dah BOSAN....

Akhirya... tudung pun dah melayang...Pastu main2 ngan si tecik yg dah bangun tido....

Pukul 12.45pm barulah En.Zali balik, dan siap2 pulak nk gi solat Jumaat .Sian si Kakak, kena tunggu lagi...

Si Abang x tahu kemana, terus lesap dr pagi sampai ke pukul 5pm x balik2...Dah puas En.Zali berulang-alik cari kat rumah kengkawan dier tp x ade. Aku pun dah siap lelawa nih...
Akhirnya, aku plak yg pegi cari...barulah ketemu...Dengan rambut yg dah kusut masai, baju pun dah masam dan dgn muka org bersalah...sengeh jer..dah macam bukan anak aku...
( Nasib baik x sempat snap gambar dia..kalau x, x sanggup nengok! )

Elok2 sampai umah jer, hujan pun turun dengan lebatnya...HUJAN RAHMAT kot!... Alamatnya x kemana la kami...Si kakak yg dah bosan menunggu pun dah lelap dalam kepenatan menunggu..
kesian dia...Aku dan En.Zali pun kensel la agenda kami yg nak ke rumah Mak...Esok2 jer la...

Al-kisahnya, Raya Korban kali ni, memang x meriah lansung... Raya kat umah jer seharian..
BOCANYAAAA.....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan